fredag 6 september 2013

Smarta idéer och flyttnojja

 
 
 
Idag har det känts som om jag sprungit fram och över gården 1000 gånger. Vi håller nämligen på att tömma stallet på alla pinaler som vi så lämpligt samlat därinne.
Jag sa till mina föräldrar, som hjälpte till, att undras hur många gånger vi burit saker över denna innergård. Vi kommer ofta på olika smarta lösningar på var vi ska ha saker, som att det ju kunde vara bättre om vi hade alla snickeriprylar ovanför snickeriet. Eller varför inte göra förrådet till ett pysselrum, och nog hade det varit smart om trädgårdsförrådet kunde hysa pulkor och bollar istället för krukor. Så där håller jag på.
Jag kanske skulle ge mig själv ett omflyttningsstopp. Fast då hade ju alla "smarta" lösningar inte blivit till så jag fortsätter nog.
 
 
 
 
Anledningen till att vi nu flyttar ut allt ur stallet är
 att där ska gårdsbutiken flytta in nästa sommar.
Fast redan nu den 22 september så ska den användas när vi ska vara med på Skördefesten här på Bjäre. På söndagen kommer flera gårdsbutiker vara öppna och vi hoppas så klart att alla tar sig runt och hälsar på oss. Vi kommer bla bjuda på provsmakning av gröna drinkar och så kommer jag bygga en varmbänk. Sen kommer här även säljas marmelader och höstkransar. Självklart kommer vi också sälja grönsaker.  Jag kommer skriva mer när det närmar sig och också fixa lite bilder.
 
 
 
 
Ja bilderna som jag visar har ju absolut inget med det jag skrivet att göra, men jag tror nog inte ni vill se bilder på oss bärandes saker och sopandes golv, så därför så visar jag lite bilder från mitt växthus istället. Växthuset börjar ju nu bli lite höstigt och dant, men det är ju härligt det med. Jag tycker om att summera året och fundera på vad som blev bra och vad jag nog inte ska
göra om näst år. Rätt skönt att göra det nu när man faktiskt har det i färskt minne för ack vad man glömmer snabbt. Särskilt märks glömskan av  när man sitter där med frökatalogen på vårvintern och beställer ALLT som verkar fint och bra.
 
 
 
 

Så vad passar bättre än att ägna fredagskvällen till att planera 2014 års grönsaksodlingar!
Nästa år ska jag dessutom utöka med ca 20kvm nyodling, trallallala vad roligt.
 
Godkväll på er
Ellan

2 kommentarer:

Millas Trädgård sa...

Oj vad flitiga ni är! Jag satte A till att rensa ogräs. Funkade perfekt! Då kunde jag glida runt och dutta med annat:)
Jäklars med hästskit du har tagit hem. Varmbädd av den eller? Vill jag se och lära!!
22 är jag inte hemma...tar en tur till Palma då.
Kram, kram
Milla

Mor Ingars Täppa sa...

Hästskiten står kålen och växer i nu. Ska bygga ny varmbänk den 22 september på skördefesten. Jag tycker du ska avboka den där Palma resan.
Kram