onsdag 23 oktober 2013

Nu samlas det fröer!

 
 
Jag vet att jag är löjlig men jag kan inte låta bli och längta till våren och mina frösådder.
Tänk att få se de små späda gröna bladen titta upp ur jorden och sen skola om och pyssla.
Men det är ju detta man får som belöning, en hel radda med zinnior.
 
 
 
 
Zinniornas frön sitter längst in på kronbladen och det lättaste är att pilla av dem och sen plocka dem med pincett.
 
 
 
 
 
Ringblommans frön ser ut som små larver. De är duktiga på att självså sig men vill man ha det lite mer kontrollerat så är det bara till att plocka de överblommade torkade blommorna och sen så på friland.
 
 
 
 
 
 
 
Tagetes blommorna är nästan de lättaste att ta frön från. Det är bara att dra den torkade blomman rakt ut och sen har du fröna i handen.
Tagetes är verkligen en blomma som jag återupptäckt i år. Från att ha tyckt att den lukta illa och var ganska ful, känns det nu som om jag inte kan få nog.
Lustigt måste ha med min stigande ålder att göra.
 
 
 
 
 
 Snyggt med kål och tagetes. Dessutom bra mot nematoder i marken, men mot kålfjärilar är det inte nån hit (tycker i varje fall jag).
 
 
 
 
 
Så, bara en sista bild på det som gör att man längtar.
Eller är det bara jag?
Nä det tror jag faktiskt inte.
 
 

1 kommentar:

Millas Trädgård sa...

Klart man längtar! Men de där första fröna...lite pilligt för mig tror jag. Tur att det finns de som tycker det är skoj och som lägger de elegant i en lite påse till mig så jag sen kan så;)
Kraaam
Milla